העולם שלנו השתנה. כשאני שומעת אנשים מדברים על להמציא את עצמנו מחדש, לעשות מהלימון לימונדה או לצמוח ממשברים, נדמה לי שהם לא דיברו לאחרונה עם בעלי עסקים מקומיים. מעטים יכולים להעיד על צמיחה.
והנה שוב סגר.
בתי הקפה הסגורים, החנויות הקטנות שצריכות לשמור על קונים ספורים בכל פעם, אם הן בכלל פתוחות, האמנים מחוסרי העבודה, המוזיקאים שנותרו כמעט ללא קהל. אני רואה את אלה יומיום. לא רק שהם לא צומחים, הם מנסים לשרוד. כל מה שהם רוצים כרגע זה להשאיר את הראש מעל המים עד יעבור זעם.
לא מזמן העברתי הכשרה לבעלי העסקים כאן ברובע, ולאחר מכן ברובע המקביל, והבונוס האמיתי של המפגש בין בעלי העסקים (בזום כמובן) היה שיתופי פעולה ביניהם. ועל זה אני רוצה לדבר הפעם.
מה הוא שיתוף פעולה מקומי?
שיתוף פעולה הוא מערכת יחסים עסקית בין צדדים הפועלים במרחב חופף, בה יש לשניהם מטרה של יצירת רווח גדול יותר מסך הרווח של שני הצדדים בנפרד. אמרנו מרחב? הקהילה המקומית שלנו היא מרחב מצוין לשיתופי פעולה.
שיתופי פעולה טובים הם כאלה שעוזרים לשני הצדדים לגדול. אחת הסיבות הכי נפלאות לשתף פעולה היא כדי להביא ערך מוסף ללקוחות קיימים, והרי כאן ברובע, הלקוחות שלנו יכולים ליהנות אם נשתף פעולה עם עסק נוסף ונציע להם דברים נוספים.
אלו יכולים להיות מוצרים נוספים, משלוח משותף, חוויה גדולה יותר.
לבעלי העסקים זה יכול לייצר תנועה גדולה יותר בעסק, חסכון בעלויות, חשיפה ללקוחות חדשים, ועוד.
מה הקטע של שיתוף פעולה מקומי? למה הוא מחזק את שני הצדדים וגם אותנו, התושבים?
יש לנו, בגדול, שני סוגים של עסקים כאן בקהילה: עסקים פיזיים (עסקי רחוב) – חנויות, בתי קפה, מסעדות, ועסקים שפועלים בבתים. הראשונים נהנים מצד אחד מנראות גבוהה יותר, ומצד שני מהוצאות גבוהות, בעיקר עכשיו בתקופת הקורונה (כן, בתי הקפה האהובים עליכם עדיין משלמים שכר דירה למרות שאסור לנו לשבת אצלם). לעומתם, העסקים שפועלים בבתים – מצד אחד ההוצאות שלהם אולי לא נסקו בתקופת הקורונה, אבל גם הנראות שלהם כמעט לא אפשרית.
אחת הדרכים לעזור זה לזה, הוא לייצר שיתופי פעולה בין העסקים מהסוג האחד והשני, כך שהם יכולים להנות זה מיתרונותיו של זה.
למשל – חישבו על צורפת תכשיטים שעובדת מהבית שמשתפת פעולה עם בעלת חנות בגדים ברובע. היא יכולה למכור את תכשיטיה גם בחנות עצמה, וכך להנות מחשיפה גדולה יותר ליצירות שלה. באותו הזמן, בעלת החנות יכולה להגדיל את קהל הלקוחות (לא רק מי שרוצה לרכוש בגדים, אלא גם מי שמעוניינת בתכשיטים), ולהציע ערך נוסף ללקוחות הקיימים. כך למעשה כולם נהנים משיתוף הפעולה.
שיתוף פעולה כזה יכול להיות חד פעמי (פופ אפ, תערוכה זמנית או דוכן לסוף השבוע) או ארוך טווח.
לאחר ההכשרה שהעברתי, אפרת המתוקה, בעלת חנות פרחים, עשתה שיתוף פעולה עם שלומי, מ"באלי" ועכשיו הזרים היפים שלה נמכרים גם אצלו. גולי לוי, האמנית המוכשרת, יצרה תערוכות "כיס" בשיתוף עם מטילדה ועם לירן גלעדי, מתווכת מקסימה ממעוז אביב – והעבודות שלה מוצגות במשרד של לירן ומוסיפות לו צבע ויופי משגע. גולי כתבה קצת על שיתופי הפעולה האלה, שווה לקרוא.
מה אתם יכולים לעשות כדי לעזור לזה לקרות?
- לתמוך בעסקים הקרובים אליכם – כל משלוח, כוס קפה או הזמנה מהם עוזרים להם.
- לדבר עם בעלי העסקים קצת יותר – לשאול איך אפשר לעזור להם.
- להכיר להם בעלי עסקים אחרים שאתם מכירים כדי שיחשבו יחד על שיתופי פעולה.
- לחשוב גם בעצמכם על רעיונות יצירתיים.
- לפרגן לעסקים הקרובים שלכם – לכתוב פוסט בפייסבוק, להעלות סטורי לאינסטגרם, ולספר לשכנים ממה נהניתם בעסק מקומי, כדי שיוכלו גם הם.
יש לכם עוד רעיונות? אני פה.
עוד קצת על שיתופי פעולה ותחרות, כאן.
ותציצו איזה שיתוף פעולה מקסים:
מה דעתכם? אשמח לשמוע