אנשים מחפשים מידע שיש בו ערך. לכן, כשהם מוצאים מידע כזה, הם גם שמחים להעביר אותו הלאה.
פעם, במאות ה 18 וה 19, קהילות נהגו לבנות אסמים עבור שכן שנזקק להם. פעם זה היה הוא, ובפעם הבאה זה יהיה אתה. כך הפגינו יחסי שכנות טובה וחיזקו את מערכת היחסים בין אנשי הקהילה. הם עשו זאת על ידי תרומה מזמנם ומרצם לטובת אחד משלהם. סוג של "העבר את זה הלאה".
היום, האסמים כבר לא נבנים על ידי קהילות, אבל הצורך שלנו לעזרה ושיתוף כנראה נשאר.
מצד אחד, אנחנו לא תמיד יודעים למה השכן שלנו זקוק. אנחנו בקושי יודעים מי הוא ובמה הוא עוסק. ומצד שני, תביטו כמה יופי, עזרה והדדיות יש בקבוצות השכונתיות בפייסבוק. האינטראקציה פנים אל פנים אמנם השתנתה, אבל הרצון לסייע מתבטא בדרכים אחרות, גם וירטואליות.
לפעמים הפלטפורמות הוירטואליות מצליחות לגייס עזרה גם במקומות בהם האינטראקציה האנושית לא היתה מצליחה. פלטפורמות מימון ההמונים, למשל. שמעתי על קהילה שהצליחה לגייס דרך אחת מהפלטפורמות האלו כסף לשיפור חזות היישוב. הסתבר, בדיעבד, שרוב התורמים לא היו כלל תושבי אותו ישוב, אלא אנשים שהפניה נגעה בהם, שראו צורך לעשות טוב.
חלק מהצורך שלנו מתבטא גם בהעברת מידע חשוב. זו הסיבה שאנשים משתפים סרטונים, מדריכים או כתבות מעניינות שיכולות לתת ערך גם לאחרים. כשאנחנו מעבירים הלאה מידע, אנחנו בעצם אומרים למי שמולנו "אכפת לנו ממך. אנחנו רוצים שגם לך יהיה טוב יותר".
מתי מידע כזה הופך להיות ויראלי?
בשנים שאני כותבת את הבלוג המקומי, שמתי לב מתי מידע הופך להיות ויראלי, או מתי אנשים נוהגים לשתף אחרים:
- כשמדובר במידע שחוסך לאנשים זמן.
- מידע שחוסך כסף.
- מידע שמלמד אנשים משהו על על עצמם, על הקהילה, על הסביבה.
- מידע שיכול לשנות את דרך המחשבה, או לשפר את איכות החיים.
מה זה קשור לבלוג המקומי? ואיפה אתם יכולים להשתלב?
אחד הרעיונות שלי, או אם תרצו, החזון, הוא שהקהילה תמצא בבלוג המקומי הזה סוג של בית חם ובו שפע מידע שיכול לסייע להם. מידע שחוסך זמן ומרכז נתונים (למשל מדריך הקייטנות), מידע שיש לאנשי מקצוע (למשל מחירי הנדל"ן ברובע) וכמובן טיפים מקצועיים שיכולים לעזור לנו לשפר את חיינו, לחסוך זמן או כסף, או להבין משהו טוב יותר.
בנוסף, אני חושבת ללא הרף על שיפור מערכת היחסים בין הקהילה המקומית והעסקים הפועלים בה, כי אני יודעת שבמערכת היחסים הזו טמון כוח רב שיכול לחזק את הקהילה.
זו הסיבה שהקמתי מדור חדש, ובו בעלי מקצוע, או עסקים מקומיים, יתנו טיפים לתושבים. אני חושבת שמדובר ב WIN WIN – התושבים מרוויחים מידע וידע, ואילו העסקים מקבלים במה כדי להציג את מומחיותם בפני התושבים.
הסנוניות הראשונות כבר כאן – עם טיפ מאת רותי אבירי, הדיאטנית, וטבלת מחירי הנדל"ן שאספו מירון ועמית, מתווכים מהרובע. יש עוד כמה בהכנה.
יש לכם עסק מקומי? יש לכם ידע שיכול לסייע לתושבים באזור? אני מזמינה אתכם להיות חלק מהבלוג הזה, ולחזק דרכו את הקהילה סביבכם.
מה דעתכם? אשמח לשמוע