פתאום קלטתי שאני כל הזמן מדברת על תמיכה בעסקים המקומיים, אבל אף פעם לא כתבתי במרוכז למה.
כשאנחנו קונים מעסקים מקומיים, אנחנו לא רק תומכים ישירות בהם, אלא בכל הקהילה שלנו. הנה כל ההסברים והסיבות לכך:
- כשאנחנו קונים בעסק מקומי, יותר כסף נשאר בקהילה – עסקים מקומיים נוטים יותר לרכוש מעסקים מקומיים נוספים, וכך הכסף מסתובב יותר בקהילה. בשפה המקצועית קוראים לזה המכפיל המקומי. אפשר לתאר זאת דרך הסיפור הנחמד הבא: יום אחד מגיע אדם למלון קטן בקהילה מקומית, ומבקש לראות את החדר. פקיד הקבלה מבקש ממנו להשאיר שטר של 100 ש"ח (תזרמו עם המספרים, זה רק לצורך הדגמה) לעירבון. הלקוח עולה לראות את החדר. מיד לאחר מכן, רץ פקיד הקבלה לעובד הניקיון ונותן לו את השטר, בעבור נקיון החדרים לאותו הבוקר. עובד הניקיון הולך הביתה, מחייך, ורוכש במכולת המקומית מצרכים עבור משפחתו. בעל המכולת, מצידו, מחזיר את החוב שיש לו לאופה המקומית שמספקת עבורו חלות בימי שישי. אותה אופה מקסימה, רצה למלון כדי להבטיח שהחדר שהיא הזמינה עבור הדוד מאמריקה יישמר. דקות לאחר מכן יורד הלקוח מהחדר ומבקש את כספו בחזרה – הוא החליט לא להישאר ללילה. אותו השטר חזר אליו. לכאורה, אף אחד לא הרוויח או הפסיד, נכון? לא נכון. עובד הניקיון, בעל המכולת והאופה המקומית קיבלו כסף והחזירו חובות. אותו השטר הסתובב בקהילה כמה פעמים.
- כל מי שניסה אי פעם לגייס תרומות לבית הספר, לגינה השכונתית או לאירוע מקומי כבר יודע זאת: בעלי העסקים המקומיים נוהגים לתרום לאירועים המקומיים (תראו כמה חסויות נותן אלון ממטילדה לכל אירוע שכונתי במעוז אביב, למשל). כשאנחנו תומכים בעסקים המקומיים, אנחנו גורמים להם לתרום יותר ולהחזיר לקהילה המקומית, וזאת מבלי הצורך לעבור בירוקרטיה של מועצות, עיריות או גופי ענק בדרך לבקש תרומות.
- למקרה שלא ידעתם, העסקים הקטנים הם עדיין המעסיק הכי גדול שיש לנו. רוצים עוד משרות? עוד יזמויות? עוד סיבה נהדרת לתמוך בעסקים הקטנים והמקומיים. בפעם הבאה שהילד שלכם יחפש עבודה לחופשת הקיץ, תזכרו את זה. עפ"י דוח של ה OECD משנת 2016, עסקים קטנים ובינוניים חשובים ביותר לכלכלה הישראלית. הם מהווים 99.8% מהמעסיקים במגזר העסקי בישראל, מעסיקים 68.7% מכלל העובדים במגזר העסקי, ואחראים ל-62.3% מהתוצר העסקי.
- האופי והייחודיות של המקום בו אנו גרים נקבע לא מעט ע"י העסקים המקומיים שפועלים בו. יש בקהילה שלנו חנויות מיוחדות, יוצרים מקומיים? בתי קפה עם אופי? מצוין! הם קובעים לא מעט את איך שהקהילה תופסת את עצמה ואיך שאנשים מבחוץ תופסים אותה. לא מבינים? נסו לצעוד במדרחוב של ראש פינה, למשל, ותראו על מה אני מדברת.
- העסקים המקומיים נוטים להתאים את עצמם הרבה יותר לצרכים ולהעדפות של בני הקהילה. כשאני ניגשת לחנות הטבע המקומית עם בקשה להביא לי אבקת כביסה מיוחדת, וכעבור שבוע אני מקבלת טלפון אישי שזה הגיע ומחכה לי, אני יודעת שזה קורה. אתם יכולים לדמיין שזה יקרה באחת מהרשתות? אני לא. בנוסף, לבעלי העסקים יש לפעמים נטייה לאפשר לנו לנסות מוצר לפני רכישתו, מתוך ההיכרות האישית שלנו עמם. מערכת יחסים היא חלק גדול מהסיפור של קהילה ועסקים מקומיים. על כך אני יכולה לכתוב לא רק פוסט שלם, אלא אולי אפילו בלוג שלם.
- בעלי העסקים המקומיים, שלרוב גם מתגוררים בקהילה, מחויבים אליה הרבה יותר. הן ישמרו יותר על הנקיון ואיכות הסביבה, הם ישתמשו יותר בספקים מקומיים, ויתחברו ליוזמות קהילתיות כאלה או אחרות. מכירים את אלו שחושבים שכשחברות גדולות מגיעות לקהילה הן סוג של "האביר על הסוס הלבן"? אז זהו, שיש לזה עוד כמה צדדים: לא תמיד הקהילה ערוכה לקלוט ולהכיל את החברה על עובדיה; החברה שלרוב קיבלה תמריצים, תקום ותעזוב ברגע שתקבל תמריץ טוב יותר במקום אחר; וגם – אותה חברה עפ"י רוב אינה משתמשת בספקים מקומיים ובסופו של דבר רוב הכסף שלה יוצא מהקהילה ולא מסתובב בה. האגדה הזו קצת יותר מורכבת ממה שנדמה. זו עוד סיבה לתמוך במי שכבר נמצא בקהילה ומחויב לה.
- הבריאות שלנו – אפשר להסתכל על זה מכמה כיוונים. אחד הוא הקשרים בתוך הקהילה ותחושת השייכות שמסייעים לבריאות שלנו (כבר קראתם את הסיפור על רוזטו?). פרט לזה, מערכת היחסים שלנו עם העסקים המקומיים גורמת להם לדאוג לנו לתוצרת טובה ובריאה יותר (אין סיכוי שירקן שאתה מכיר וקונה אצלו ימכור לך תוצרת לא טובה, נכון?). ויש אפילו מחקר שמראה שככל שיש יותר עסקים מקומיים בקהילה, כך היא בריאה יותר.
- האקולוגיה – כשאנחנו מרכזים את הקניות שלנו במקום אחד, קרוב לביתנו, אנחנו מזהמים פחות את הסביבה (נוסעים פחות ברכבים) ודואגים לה יותר (מזמן לא ראיתי אנשים זורקים לכלוך בקרבת בתיהם). זה נכון כמובן גם לעסקים המקומיים שלנו, שעפ"י רוב הם גם תושבי המקום.
- וכמובן האנשים, מערכות היחסים שלנו, המנוע הרגשי של הקהילה – כשאנחנו רוכשים מעסקים מקומיים, אנחנו מפתחים איתם מערכת יחסים. כשאנחנו מזכים את בעל בית הקפה בחיוך ענק על הבוקר, אנחנו כבר עושים לו טוב על הלב. כשהירקן עוזר לנו לבחור את הפירות לאירוח הקרוב בבית שלנו, הוא הופך להיות חלק מההתרגשות שלנו. וכשאנחנו מזמינים מגש עוגות מהאופה המקומית לצורך פגישת הצוות הקרובה שלנו, יש לשתינו אינטרס משותף שהכל יתנהל כשורה. נסו את זה ותראו.
עוד קצת על הסיבות לרכוש מעסקים מקומיים, כאן.
מה דעתכם? אשמח לשמוע