אחד התחומים החדשים והמעניינים יותר שאני רוצה לפתח (כמובן ברובע בתחילה, במטרה שישמש דוגמא גם לקהילות אחרות) הוא בניית מערכת יחסים בין עסקים מקומיים והקהילה המקומית.
אני מאמינה שככל שמערכת היחסים הזו תהיה חזקה, הקהילה תתחזק והעסקים בה יועצמו.
לאט לאט אני אוספת דוגמאות לבניית מערכת יחסים שכזו, כדי שהידע הזה יהיה נגיש לכל בעלי העסקים הקטנים ברובע, ואלו שמתכננים להקים עסקים מקומיים חדשים. הפעם אני רוצה לספר לכם על שני מקומות שבנו לאחרונה מערכת יחסים עם הקהילה המקומית – קפה לואיז ומטילדה.
נפגשתי עם עודד ורדי, הבעלים של קפה לואיז, שסיפר לי בהתרגשות מדבקת על מיזם מקסים שלו בשיתוף עם בית הספר הסמוך, ישגב.
לפני זמן מה, קפה לואיז החל בתהליך של קבלת תו עירוני ירוק, הכולל הפיכת המקום לידידותי לסביבה אפילו עוד יותר (חסכון אנרגטי שבא לידי ביטוי בהחלפת הנורות הקיימות לנורות לד, הצללות חכמות למען חסכון בפעילות מזגנים, נהלי עבודה חכמים, שפריצר חדש המביא לחסכון במים ועוד). במסגרת התהליך נדרש המקום לתרומה לקהילה הקרובה (כמובן התרגשתי לדעת שזה חלק מהדרישות. שאפו להוגי הרעיון).
יחד עם יועצי ההסמכה, ניגש עודד לבית הספר הסמוך, ישגב, ומצא אוזן קשבת ונלהבת אצל שושי המנהלת. יחד, הם יזמו פרויקט בית ספרי ובו משתמשים בבוצת הקפה ובשאריות פירות וירקות מבית הקפה להכנת קומפוסט בבית הספר. ביקרתי בפינה הירוקה והמקסימה של בית הספר, ושמעתי משושי על התהליך (הכולל הקמת חוות תולעים מיוחדות המעכלות את השאריות והפרשותיהן יוצרות קומפוסט), על התכניות לעתיד (למכור את הקומפוסט לקהילה), ועל המעורבות של הילדים והמורים בהקמה ותפעול של הפרויקט (הכולל פינת חי, גידול ירקות בבית הספר והכנת הקומפוסט). מרגש!
הנה מיכל הקומפוסט בבית הספר:
קפה לואיז הוא בית האוכל הראשון לקבל את ההסמכה של התו הירוק. גאווה לרובע!
והנה פרויקט מרגש לא פחות – שבא מהלב של אלון, הבעלים המקסים של מטילדה. את פרויקט סירי לידה, אתם בטח כבר מכירים. אבל אם לא – מדובר בפרויקט שכונתי התנדבותי ובמסגרתו, מתנדבות מביאות סירי אוכל חם ליולדות טריות. אלון החליט להצטרף לסבב סירי הלידה של מעוז אביב, וכך אחת לזמן מה הוא מביא אוכל חם וטעים לביתן של יולדות מהשכונה. בעשייה זו, הוא הפך את בית הקפה השכונתי והמקסים לחלק מהקהילה הנהדרת של סירי לידה מעוז אביב. כשהוא סיפר לי על כך, העיניים שלו נצצו. כנראה שגם שלי. אגב, אני חושבת שמדובר במהלך שיווקי מבריק, אבל הכוונה היתה של נתינה לקהילה, ולכן זה עובד עוד יותר טוב.
יש לי עוד דוגמאות לבניית מערכת יחסים בין עסקים וקהילה. אם יש לכם עסק מקומי, אשמח לחשוב יחד אתכם איך מפתחים אותה.
הנה עוד מידע על התו הירוק לבתי אוכל.
[…] עדיין לא המציאו דרך להעביר ריח בתמונות? מטילדה משתלטת על […]