(צילום: מיכאל בליך)
זהר יעל לימדה אותי בפגישה אחת כל כך הרבה על עצמי, שהבנתי שמי שמגיעה אליה ללמוד פלמנקו זוכה במתנות שילוו אותה כל החיים. וזו רחוקה מלהיות קלישאה. המשיכו לקרוא ואני מקווה שאצליח לתאר בפניכם איך אני חוויתי את האשה, המורה, האישיות, זהר יעל אסף, המנהלת את "דרך הפלמנקו".
שיעורי הפלמנקו של זהר יעל עוסקות גם בגוף. אני בכוונה כותבת גם. כי הם עוסקים גם במנהיגות, בדיוק, בנוכחות, ביכולת עצמית, בהבנת העוצמה הגלומה בנו, הילדות והנשים, בחיזוק הביטחון העצמי, באיזון ובהקשבה – לעצמך ולאחר.
מה לומדים?
זהר יעל מלמדת פלמנקו לנשים וילדות בכל גיל, החל מגיל 4. הנשים, הנערות והילדות תומכות זו בזו (יש אצלן מושג שנקרא "אחות פלמנקו"), רואות נשים אמיתיות על הבמה ובשיעורים, לומדות זו מזו ובעיקר נותנות מקום אחת לרעותה. כל אחת לומדת שהיא יכולה להיות מנהיגה, וביום למחרת להקשיב לחברתה שמנהיגה. פתיחת האפשרויות הזו אינה טריביאלית. זהר יעל מספרת על ילדות שמגיעות ומתביישות לספר דבר מה על עצמן, עומדות כפופות, ולאט לאט מתיישרות, מדברות, מוצאות את הקול האותנטי שלהן, גם מול קבוצה שלמה.
בשיעורים לילדות משולבים משחקים שונים כי היא מאמינה (ואני מסכימה לגישה הזו לגמרי) שדרך ההנאה הלב נפתח וניתן ללמוד ולספוג יותר. בכלל, היא שמה דגש על שמחה, על שקט והקשבה לאינטואיציה, על מנהיגות נשית, הבעה, על "ביחד". היא משתמשת בדימויים כגון "קפטן בטן" (במקום "להכניס את הבטן"), "לב אחד", "אני ראו-יה" (המקף הזה לא התפלק לי. תקראו שוב ותבינו) ועוד. הדימויים הללו נועדו להנגיש את הידע הגופני והנפשי בכל גיל.
הסדר וההתארגנות שהילדות לומדות בפלמנקו משפיעות על יכולתן להתרכז ולהתארגן גם מחוץ לשיעורים. מכיוון שהיא מלמדת כבר 25 שנים (היא נראית ילדה יפה ותמירה בעצמה), היא רואה השפעות נפלאות על ילדות שלמדו אצלה.
הן לומדות לתת משוב לחברה (קודם את "הסוכרייה" ואז את "המנטה"), הן מדברות בגובה העיניים, הן לומדות להביע את עצמן (והאחרות מקשיבות!), לדייק, לכבד את גופן וכמובן קואורדינציה. הלימודים מקנים להן הרגלי יציבה נכונה (זהר יעל היא גם מורה לפילאטיס). הן לומדות להיות נוכחות ברגע – כלומר להתרכז. הן מבינות שבכל אחת יש למעשה משהו מהן, והן מתחברות למשהו הזה אצל חברותיהן. זה נשמע לי כמו מסר כל כך חשוב. הן לומדות הרבה על דימוי גוף, ורוכשות ביטחון עצמי בעקבות הידע וההתנסות.
איך לומדים?
ביקשתי מזהר לתאר לי כיצד מתנהל שיעור לילדות והיא הסבירה שכך: מתחילות בתרגיל של "לב אחד" (מציאת תנועה אחידה שיוצרת רוגע), תיפוף השמות, תרגיל מנהיגות, משחק גיבוש, חימום והקניית הרגלי יציבה, לימוד תנועות, קצב, עבודה על מוזיקליות, ואז שילוב המיומנויות – ריקוד.
אני חייבת להודות, שבתום השיחה עם זהר, רציתי לרוץ ולרשום את הבת שלי לשיעורים. נשמע לי כמו משהו שכל ילדה צריכה.
ומה אני למדתי ממנה…
בשיחה של שעתיים למדתי כל כך הרבה (ורציתי עוד!). יש לי עוד המון מה לכתוב עליה, אבל אם הייתי צריכה לבחור את הדבר הכי מרגש שלקחתי מהשיחה איתה, שלא דייקתי לעצמי במילים אף פעם הרי הוא זה: היכולת להיות בקצב, עם המוזיקה, היא בעצם היכולת לחיות לגמרי בהווה. במוזיקה, הנוכחות הרגעית היא המהות. כי בעוד רגע היא משתנה, מתחלפת. אם הנשים והילדות אצל זהר יעל לומדות להיות נוכחות בהווה, הן מקבלות את אחת המתנות הגדולות לחיים שלמים. הלוואי והייתי מבינה זאת בגיל 4 ולא בגיל 41, אבל אני מניחה שמוטב מאוחר מאשר אף פעם…
זהר יעל אסף. דרך הפלמנקו. שיעורי פלמנקו לנשים וילדות, החל מגיל 4 ועד 104 (לפחות). לפרטים נוספים –3677210 052
הסטודיו של דרך הפלמנקו נמצא במרכז החוויה האולימפית, הדר יוסף.
ממליצה להציץ באתר היפה של דרך הפלמנקו, ולראות שדרך הלמידה ניתן לרכוש המון דברים נוספים.
מה דעתכם? אשמח לשמוע